انواع روش هاي سيم كشي ساختمان

آموزش برق و الكترونيك

انواع روش هاي سيم كشي ساختمان

۲۱ بازديد

سيم كشي ساختمان يكي از مهم ترين مراحل ساختمان سازي است. امروزه با افزايش جمعيت نياز به ساختمان سازي در كشور افزايش پيدا كرده و يكي از بخش هاي مهم يك ساختمان، برق كشي ساختمان است.

سيم كشي ساختمان در واقع پروژه اي است كه تقريبا همزمان با شروع به كار ساختمان آغاز مي شود و با طي كردن مراحل مختلف اين پروژه كامل تر مي‌شود، و در نهايت پس از گچ كاري و نقاشي ساختمان كليد و پريز و همچنين لامپ هاي آن نصب شده و كار برق كشي ساختمان پايان مي يابد.

در حال حاضر برق كشي ساختمان تنها به سيم كشي و نصب لامپ ها محدود نمي شود، و با توجه به استفاده از نور در دكوراسيون داخلي منازل لازم است با به‌روزترين شيوه هاي سيم كشي ساختمان آشنا شد، تا بتوان اين امورات را نيز انجام داد.

همچنين يك برق كش ساختمان مي بايستي با انواع خدمات برق كشي ساختمان از جمله نصب انواع آيفون ها، نصب كولر و سرويس آن، نصب درب هاي برقي، نصب و سيم كشي دستگاه هاي حفاظتي و غيره آشنا باشد.

انواع روش هاي سيم كشي ساختمان

به طور كلي براي سيم كشي برق ساختمان دو روش وجود دارد. سيم كشي به روش روكار و سيم كشي به روش توكار. در ادامه به معرفي هر يك از روش هاي سيم كشي ساختمان و كاربردهاي آن مي پردازيم:

سيم كشي برق در ساختمان به روش روكار

آموزش برق كشي ساختمان معمولا با آموزش برق كشي روكار شروع مي شود. در اين روش سيم هاي برق ساختمان پس از پايان فرآيند ساخت و ساز از روي گچ كشيده مي شوند و براي اينكه تاثير سويي بر زيبايي ساختمان ايجاد نشود معمولا از داكت يا لوله هاي روكار استفاده مي كنند.

از اين شيوه به عنوان روش كلاسيك برق كشي ساختمان نيز ياد مي شود. در گذشته عمدتا از اين شيوه براي برق كشي ساختمان ها استفاده مي شد اما با توليد ابزار برق كشي، استفاده از اين شيوه كمرنگ شده و تنها در موارد خاص و به غير از منازل، عمدتا در كارگاه هاي توليدي و غيره از آن استفاده مي شود.

در برق كشي روكار سيم كشي و تمامي اتصالات آن از رو هستند، و به همين دليل عيب يابي آن كار آساني است. همچنين در سيم كشي روكار به دليل اينكه سيم ها از رو هستند احتمال برق گرفتگي و آتش سوزي در صورت اتصالي زياد است.

سيم كشي برق در ساختمان به روش توكار

روش توكار پيچيده تر از روش روكار است. در اين روش همانگونه كه از نامش پيداست، سيم از درون لوله هايي كه قبل از مراحل نازك كاري ساختمان در ديوارها، سقف و يا كف تعبيه شده اند، عبور داده مي شود. اين روش به سه صورت اجرا مي شود كه عبارتند از:

سيم كشي برق  با جعبه تقسيم

اين روش عمدتا در گذشته استفاده مي شد و در بالاي هر كليد و پريز و حدود 30 سانتي متر پايين تر از سقف  يك جعبه تقسيم قرار مي گرفت كه كار تقسيم سيم به كليد و پريز و همچنين لامپ ها و غيره را بر عهده داشت. در اين روش كار عيب يابي سيم كشي ساختمان قدري سخت بود و به همين دليل روش هاي جديدتري ابداع شد.

سيم كشي برق با استفاده از قوطي كليد و پريز به جاي جعبه تقسيم

در اين روش از همان جعبه قوطي كليد و پريز براي جعبه تقسيم استفاده مي شود. فقط در هنگام قرار دادن جعبه كليد و پريز بايد از انواع بزرگ آن استفاده كرد تا علاوه بر كليد و پريز سيم هاي عبوري نيز بتوانند در آن جاي شوند. امروزه از اين شيوه به صورت گسترده در برق كشي ساختمان استفاده مي شود و به همين دليل در دوره هاي آموزش برق ساختمان اين روش تدريس مي شود.

سيم كشي توكار با استفاده از تابلوي توزيع

در اين روش عيب يابي سيم كشي كار آساني است، و در كلاس هاي آموزش برق ساختمان اين شيوه به صورت مفصل و دقيق به كارآموزان آموزش داده مي شود. به عبارت ساده تر در اين روش برق كشي، از هر محل يك سيم جداگانه به داخل جعبه توزيع كشيده مي شود و به همين دليل مي توان برق قسمت هاي مختلف را از داخل جعبه توزيع مديريت كرد. از اين شيوه براي برق كشي ساختمان هاي مسكوني، ادارات، بيمارستان ها و غيره استفاده مي شود.

چگونه برق كشي ساختمان را ياد بگيريم؟

آموزش برق ساختمان را مي توان به روش هاي تجربي و علمي فرا گرفت. هر دو اين شيوه ها از سوي علاقه مندان و متقاضيان فراگيري اين رشته مورد استفاده قرار مي گيرند. اما براي كسب نتيجه بهتر و رسيدن به تخصص روز توصيه مي شود در دوره آموزش برق ساختمان شركت كنيد. در اين دوره ها به صورت علمي و عملي به كارآموزان انواع روش هاي برق كشي ساختمان آموزش داده مي شود.

آموزش برق ساختمان دوره اي است كه افراد با شركت در آن مي توانند با انواع روش هاي بروز برق كشي ساختمان آشنا شوند.

بهترين مركز آموزش برق ساختمان در ايران

آموزش برق ساختمان دوره اي است كه مراكز آموزشي مختلفي در سراسر كشور آن را برگزار مي كنند. يكي از مراكز آموزشي معتبر در اين حوزه مجتمع فني برق است. اين مركز آموزشي به صورت كاملا عملي و تخصصي زير نظر سازمان فني حرفه اي كشور صفر تا صد برق كشي ساختمان را آموزش مي دهد.

در اين آموزشگاه علاوه بر آموزش سيم كشي برق ساختمان آموزش نصب و راه اندازي انواع سيستم هاي امنيتي و رفاهي مانند آموزش نصب دوربين مدار بسته، نصب دزدگير، نصب اعلام حريق، نصب آيفون تصويري و غيره آموزش داده مي شود.

آموزشگاه فني برق دوره برق ساختمان را در كارگاه هاي مجهز برگزار كرده و كارآموزان به صورت عملي تمامي مباحث آموزشي را تمرين مي كنند. به دليل عملي بودن آموزش ها كارآموزان اين دوره هاي آموزشي پس از پايان دوره به راحتي مي توانند وارد بازار كار برق ساختمان شده و در پروژه هاي برق فعاليت كنند.

اين آموزشگاه در كنار دوره برق ساختمان دوره هاي متعدد ديگري را در زمينه برق و الكترونيك برگزار مي نمايد. دوره برق صنعتي، دوره دوربين هاي مدار بسته، آموزش هوشمند سازي ساختمان، آموزش نصب دزدگير اماكن، آموزش نصب اعلام حريق، آموزش تعميرات موبايل و لپ تاپ، دوره آموزش نصب دزدگير خودرو بخش كوچكي از دوره هاي آموزشي اين آموزشگاه است.

به دليل استقبال بالاي متقاضيان از دوره هاي آموزشي اين مركز، و محدود بودن ظرفيت كلاس ها توصيه مي شود براي ثبت نام در دوره هاي اين مركز همين حالا اقدام كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانيد به وب سايت رسمي مجتمع فني برق به آدرس اينترنتي https://fannibargh.com/ مراجعه نماييد. همچنين جهت مشاوره رايگان مي توانيد با شماره 02166121029 تماس حاصل نماييد.

آدرس آموزشگاه فني برق: تهران، ميدان انقلاب، خيابان كارگر شمالي، بعد از چهار راه فرصت شيرازي نبش كوچه مستعلي، پلاك 2، طبقه اول

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.